9 sayısı, 3x3’ün mutlak gücünden oluşur, o üçlü Triad,
tamamlanma, erişmek, başarmak, başlangıç ve sonla, göksel ve
ruhsal rehberlikle ilişkili bir sayıdır. Dokuz, dünyadaki
cennetin sembolüdür ve bozulmaz bir sayıdır. İçiçe geçmiş iki
üçgen figürü ile sembolize edilir ve bu iki üçgen aynı zamanda
eril ve dişilin, ateş ve suyun, dağ ve mağara prensiplerinin
de sembolüdür. Üçün karesi olan dokuz, Ortaçağ kozmolojisinde
rehberlerin ve kozmik kürelerin düzenidir.
9
sembolü, çoğu gelenekte göksel kürelerle ve 7 göksel kürenin
ve sabit yıldızları içeren
göğün üst kemerinin ötesinde olan en yüksek, dokuzuncu
cennetle
bağlantılıdır. İran ve Türk gelenekleri sıklıkla dokuz gökten
sözeder. 9, Budizmde yüksek
ruhsal gücün sembolü, göksel bir sayıdır.
Üçlünün üçgeni, üçlünün üç kat oluşudur. Dolayısıyla dokuz, üç
dünyanın tam bir imajıdır. Sayıların birliğe yeniden
dönüşünden hemen önceki sonuncusudur. Şifa ritüellerinde
dokuz, mükemmelliğin (par excellence) temsilidir, çünkü
üçlü sentezi sembolize eder, yani hem bedensel, hem zihinsel
hem de ruhsal düzlemlerde yeralır.
Dokuz
sembolünün bazı yerlerde mükemmellik sayısı ya da nihai sır
olarak da
kullanıldığı görülmektedir. 3’ün birden kapsamlı olması gibi
3x3=9 insanlığın Tanrı’yla
ilişkilerini daha iyi ifade edebilir ve gerçekleştirebilir.
Meleklerin sıralanışı 9’ludur.
Roger
Bacon’a (6) göre astrolojide 9. Burç yolculuğa ve seyahat
etmeye, dine, inanca ve
ilahiliğe gönderme yapmaktadır. Tanrı’ya tapmanın, bilgeliğin,
kitapların ve kutsal metinlerin
burcudur ve genellikle büyük şans olarak da adlandırılan
Jüpiter’in yönetimi
altındadır. Bu nedenle 9, zaman zaman şans getiren bir sayı
olarak düşünülebilir. Buna örnek olarak İsviçre’nin Aargau
eyaletindeki bir gelenek
verilebilir; bu eyalette hasadın sonunda toplanan son 9
mısırın bulana şans getirdiği söylenir ve
buna “iyi şans tanesi” (glückskorn) adı verilir.
Kelt Tradisyonlarında
Kelt
tradisyonlarında 9 sayısı oldukça büyük bir öneme sahiptir.
Sayı, sekiz yönün ortasındaki 9. noktanın, merkez noktasının
sembolüdür. Üçlü Tanrıçalar üç kere üçtür; dokuz Kelt bakiresi
ve Bridget (1) rahibesi dokuz bakireyi sembolize eden dokuz
beyaz taş vardır. Dokuz, 81 erkeğin koruduğu Beltane Ateş
Ritüelleri ile ilişkilidir.
Hinduizmde
Hinduizmde; Ateş tanrısı Agni’nin, ateşin sayısıdır. Dokuzun
karesi, seksenbir karenin mandalasını oluşturur ve bu da
evreni kuşatır. Ateş sembolüyle olan ilişkisi Anne Marie
Schimmel’in sembole atfettiği içerikle örtüşmektedir (3)
Schimmel’e göre dokuz sayısı acı çekme ile bağlantılıdır,
zira İsa günün dokuzuncu saati ölmüştür. 9 mükemmelliğe en
yakın olan sayıdır.
İskandinav Tradisyonunda
İskandinav Tradisyonlarında; Tanrı Odin, insanlığın
bilgeliğinin sırlarını kazanmak için dokuz gün ve gece boyuncaYggdrasil’de
(4) asılı kalmıştır. Kuzeyli Persephone olarak tanımlanan
Skeldi, karlar kraliçesidir, üç ay boyunca kendi dağında ve
dokuz ay boyunca Niord’un (5) Denizi’nde yaşar. Dokuz,
İskandinav-Cermen sembolizminde kutsal bir sayıdır.
Çin Tradisyonları’nda
Çin sembolizminde üçün karesi olarak dokuz çok güçlü bir eril
sayıdır, ayrıca Yi-jing’de (Değişimler Kitabı) önemli
bir rolü vardır. Eski Ritüeller Kitabı dokuz ayin sıralar:
Erkek çocuğun erkekliğe ilk adımı, evlilik, kabuller,
sefaretler, defin, kurban, misafirperverlik, törensel içki
içmek, askeri gelenekler. Bu dokuz ayinin beş elementi
simgelediği de eklenmektedir. Dünyanın başlangıcını anlatan
Çin ansiklopedisi “Lü Bu-Wei”yin “Bahar ve Sonbahar”ında
şunlar vardır: “Göğün beş tarlası, yeryüzünün dokuz bölgesi,
ülkenin dokuz dağı, dağların dokuz geçidi ve denizlerin dokuz
adası”. Efsanevi İmparator Yu’nun dokuz büyük nehri, dokuz
büyük ejderha olarak ehlileştirdiği söylenir; Yu, dokuz büyük
vilayeti gezmiş ve onları ölçmüş, yeryüzünü önce dokuz kare
tarlaya bölmüş ve bunları da daha küçük dokuz tarlaya daha
bölmüştür. Astrologlara danışılarak kurulmuş olan eski
Pekin’in ortasında azizlerin azizi denilen bir meydan ve
buraya çıkan sekiz yol vardır ve bu yüzden şehir dokuz
kısımdan oluşur. Çin sembolizminde dokuz ruhsal gücün sembolü,
tüm sayıların en uğurlu olanıdır. Feng Shui’ye göre arazi
bölümünde toprağın ekilip biçilmesi için sekiz dış kare ve
merkezdeki dokuzuncu olan kare vardır ki bu yüksek yönetici
Shan Ti’ye adanmıştır ve bu tanrının ölçüsü olarak kabul
edilir, ruhsal gücün bir temsilcisi olarak onun pozisyonunu
göstermektedir. Kadim Çin’de dokuz sayısı I Ching’de ve
9 seremoniden bahseden Ritüeller Kitabı’nda önemliydi. Çin’in
Han Hanedanlığı’nda 9 temelli bir kozmoloji bir süre kabul
görmüştür (Ölüler diyarı, dokuz ilkbahar, dokuz dünya eyaleti,
dokuz büyük dağ, gökyüzünün dokuz alanı vardır vb.)
Alman
Tradisyonları’nda
Bir öyküde
Alman kahraman 9 gün ve gece suyun altında soluğunu tutar ve
aynı süre boyunca
uykusuz kalır; mızrakla vuruşu başkalarının 9 mızrağı kadar
güçlüdür. Fareli Köyün Kavalcısının çocukları flütünün
dokuzuncu tonuyla büyülediği söylenir.
Kedilerin 9
yaşına vardıklarında kendilerini cadılara çevirebildiği iddia
edilir. Alman mitolojisinde Odin 9 gün 9 gece ağaca asılır ve
bu süre boyunca 9 şarkı söylemesini öğrenir. Büyülü sayı dokuz
belirli hastalıkların iyileşmesinde de rol oynar. 9 çeşit
hastalık 9 özel bitkinin karışımıyla iyileştirilebilir. Eski
halk masallarının çoğunda kahraman dokuz kat güçlüdür ve 9
önemli görevi yerine getirmek zorundadır.
Çeşitli Tradisyonlarda
Hıristiyanlıkta
dokuz rakamı çok az yer tutar. Melekler korosunun üçlü
triadları vardır ve cehennemin etrafında dokuz küre ve çan
bulunur.
Kadim Mısır
dininde ve kozmolojisinde üçün yüksek gücünün büyük önemi
vardı. Mısırda herhangi dokuz tanrının çeşitli gruplaşmalarına
Enneadlar ya da pedesjet adı verilirdi.
Greko-Romen Tradisyonunda,
dokuz tanrı ve dokuz müz (2) vardır.
Yahudilikte;
saf zekanın sembolü olduğu gibi gerçeğin de sembolüdür; çünkü
çarpıldığında kendini yeniden üretir.
Kabalizmde
temelin, zeminin sembolüdür. Maya tradisyonlarında; her birini
Tanrının yönettiği dokuz yer altı dünyası vardır.
Pisagor Sembolizmi’ne
göre; dokuz sayıların sınırıdır, diğer tüm sayılar onun içinde
varolurlar.
M.Eliade’nin “semboller” kitabında “9” sembolizmiyle ilgili
olarak bu sembolün, “yedi ya da dokuz dallı dünya ağacı”yla
ilgili olduğunu açıklıyor. Dokuz dallı dünya ağacının öteki
adları şöyle: evrensel ağaç, kozmik temel direk,
kurban direği
(Vedalar’da), dünyanın ekseni, gök ile yer arasında merdiven…
Şamanizm’de ise şaman kutsal ağaç gövdesinde 9 kertik açıyor,
bunlara basarak 9.cu kertiğe çıktığı zaman “göğe yükseldiğini”
ve orada Tanrı Ülgen’in huzurunda bulunduğunu haykırıyor…
Yeni Ruhçulukta
9 sayısı bir sona
ulaşıldığının ve yeniden başlamanın haber vericisidir. Yeni
bir doğumun veya filizlenmenin göstergesidir. 9 sembolü aşağı
doğru inişi sembolize ettiği için Gökyüzünün Yeryüzüne
inişinin yani İlahi Tebligatın da işaretidir. Gökyüzü
Yeryüzüne ancak İlahi Tebligatla iner. Anne karnındaki fetüs
de 9 ayda aşağı doğru iner yani doğumun, yeni doğuşun
ifadesidir. 9’u gören içinde, yaşamında bir yeni doğuş ve yeni
başlangıç, temiz ve aydınlık bir sayfa açılıyor anlamına
gelir.
|