10, kozmosun ve yaratılış paradigmasının sayısı olarak kabul
edilmektedir. Tüm sayıları ve dolayısıyla da herşeyi ve tüm
olasılıkları içerir, tüm sayıların kökeni veya dönüm
noktasıdır. Herşeyi kapsayandır, yasadır, düzendir, hakim
olandır…
Tetraktis; yani 1+2+3+4=10, ilahiliği sembolize eder ve aynı
zamanda 1, noktayı temsil eder, 2, uzunluğu, 3, düz bir yüzeyi
(üçgen olarak), 4 ise katılığı ya da mekanı temsil eder. 10
ise mükemmel sayı, birliğe geri dönüştür. İki eli temel
alırsak, 10 tamamlanma ve tüm sayıların temelidir. İsa’nın
adının ilk harfi olan iota’nın sayısal değeri 10’dur.
Çeşitli
Tradisyonlarda
On
aynı zamanda yolculukların tamamlanmasının ve kökene geri
dönüşün sembolüdür. Odiseus 9 sene dolaşmış ve onuncuda geri
dönmüştür. Truva 9 sene boyunca kuşatılmış, onuncu yıl
düşmüştür. 10 aynı zamanda çevredeki 9 ile merkezi birin
toplamı olanın, dolayısıyla da mükemmel olanın sayısıdır. 10
aynı zamanda bahar bayramının çiçekli direğini sembolize eder,
bir eksen ve etrafında dans eden bir halka gibi.
Yahudilikte
10 sembolü, tamamlanma ve mükemmellikle ilişkilendirilir.
Kabala’nın 10 sefirotu (ilahi tezahürler) aynı zamanda kökleri
gökte, dalları yerde olan ağaç olarak da düşünülür ve isimleri
de Tanrı’nın 10 gizli ismine tekabül eder.10 sembolü, zaman
zaman evlilikle de ilişkilendirilmektedir.
Bir Kabalistik sistem olan 10 sefirotun altında yatan fikir,
tanımın ötesinde üçlü birliğe açılan birliktir. Bunlar yüksek
3 sefirottur: Keter (beyaz), hokhmah (gri) ve
binah (siyah). Dördüncü sefirah olan hesed ya da gedullah
maviyle bağlantılıdır. Beşincisi olan gevurah ise kırmızıyla,
bunların kombinasyonları olan dokuzuncu sefirah olan yesod ise
koyu mor olarak gözükür. Altıncı sefirah olan tiferet (sarı),
yedinci netsah’la (yeşil) ve sekizinci hod’la ilişkilidir.
Bunlar sırayla dördüncü ve beşinci sefirotla bağlantılıdır ve
son nokta onuncu sefirah olan malkhut ya da Shekinah’tır. 10
sefirot arasındaki bağlantılardan bütün kozmik yapı ve içsel
ilahi etkinlik geliştirilebilir…
Kabalizmde 10, Ebedi Kelam olan Yod’un, sayısal
değeridir. 10, ilahi ismin ilk harfidir. Parlak zeka, İlahi
destek, 10 Emir, Krallık, Tanrı’nın 10 ismi, Sefirotların
sayısı, Ein Soph’tan yayılan küreler veya tesirlerdir,
genellikle Hayat Ağacı ile temsil edilir. Monad olan ilk
varlıktır. Her biri eril-dişilin orijinal trinitesinin bir
imajı olan Üç triniteden oluşan ve zekayı birleştiren diğer
dokuzun ilk nedenidir. 10. Olan Adoni, birliğe mistik geri
dönüşü temsil eder.
Pisagor sembolizminde
on sayısı; herşeyi kapsayan, herşeyi sınırlayan “ana” olarak
kabul edilirdi. İlk dört sayının toplamı olduğu için (1+2+3+4)
asli bir varlıkla, ruhun üçlü etkinliğiyle ve dört elementte
gördüğümüz gibi maddenin dörtlü var oluşuyla bağlantılıydı.
Dolayısıyla 10 herşeyi içermekteydi ve geometride eşkenar
üçgen olarak gösterilebilirdi. 10, çokkatlılıktan ortaya çıkan
birliği temsil eder. Musa’ya verilen 10 Emir ve Budizm’de de
10 Emir vardır. Zohar’da, dünyanın 10 sözcükle yaratıldığı
bilgisi vardır. 10’un önemi, bütün varoluşun temeli olan, hiç
ara vermeden ve yeni bir başlangıç olmadan görünen ve
görünmeyen yaratılış dünyasına akan hakiki ilahi varlıklar
dünyası olan 10 sefirot’un biçimi, zaman zaman Adam Qadmon’un,
asli Adem’in ya da mükemmel insanın, kozmik biçimi olan
makropospia olarak açıklanır. Pisagorcu eğilimler bu
sistemi en hayranlık uyandıracak tarzda incelikle işleyerek
etkilemiştir. Pisagorculukta 10; Monaddır, sonsuz genişleme ve
mükemmelliktir.
10 sembolü, İsmaili Tarikatı’nda
da önemli bir sayıdır, iki rakamlı ilk sayı olduğu için 10’un
özel bir önemi olduğuna işaret etmişlerdir. Klasik İsmaili
Felsefesi, zeka sahibi olanlar ya da başmelek türleri olarak
betimlenebilecek 10 yüksek hudut olduğunu kabul eder.
Çin Tradisyonunda 10,
merkezinde chi karakteri olan ve hem ying hem de
yang gibi, her iki yönle de karşılaşan benliği, yani
mükemmel figürü simgeleyen bir haçla temsil edilir. 10 göksel
kol vardır ve bu, muhtemelen 10 günlük hafta ile
bağlantılıdır. Çin’de 10 bin şey, yani sayılamayan, tezahürün
tamamını sembolize eder.
Hıristiyanlıkta;
10 Emir vardır, 10 lamba meseli, 10 bakire ve 10 meleke
vardır. Gnositisizmde 10 Eon, Pleromadan yayılan Sefirotlara
dönüşür. Süleyman’ın Tapınağı’nda 10 leğen, 10 masa ve 10
şamdan vardı. Kerubiler 10 *cubit (1) yüksekteydi ve
Kutsal Emanet Sandığı’nın önünde 10 Levili vaiz vardı.
Hinduizmde
ise; 10’un daha yüksek seviyeleri, örneğin 100 ve 1000 gibi,
tüm Hindu kozmolojisinin temelidir. Roman Tradisyonunda; 10
mükemmel şekil olan x rakamı ile temsil edilir.
Tamamlanmanın daha yüksek dizilimleri olan 100 ve 1000, tüm
Hindu kozmolojisinin temelidir.
Sümero Semitik Tradisyonda;
Bahar Festivalinin onuncu günü tanrıların tümünü içine alan
bir törenle kutlanır.
10 sembolü Ezoterizmde,
inisiyenin tamamlanma aşamasına gelmesinin sembolüdür. Ruhsal
dünyaya ulaşma noktasına gelme, psişik algıların netlik
kazanması da bu tamamlanmanın sonucu olarak gelişecektir. 10
sembolü ile kişinin hayatında meydana gelmesi beklenen çeşitli
tezahürler ifade edilir. |