Yarı tanrı yarı insan, Peleus’in
ve deniz tanrıçası Thetis’in oğlu,
Troia Savaşı’nda Yunanlıların en
büyük kahramanı Akhilleus (Aşil)’in
mezarını Çanakkale ve Çorum’da olduğu iddialarına henüz kanıt
bulamadık ama mızrağının Antalya’da olduğu ileri
sürülüyor…Mızrağın antik Phaselis
kentindeki Athena tapınağında
olduğu iddia ediliyor.
Mitolojik kahraman
İnsan doğasının karmaşıklığını, sevgiyi ve nefreti aynı anda
barındırma gücünü en iyi sembolize eden mitolojik
kahramanlardan biri de Akhilleus’dir.
Ölümsüzlüğü de tanımladığı insan doğasından kaynaklanır.Bu
yüzden az sayıda ozan onun kahramanlıklarını betimlemek
konusunda eşsiz ‘İlyada’yla
rekabete girişmeye cesaret edebilmiştir. İlginçtir ki, hem
Romalı Statius’un ‘Akhilleis’in,
hem de Goethe’nin, kahramanı kaçınılmaz olarak kendisini
bekleyen sonun büyüsü altında gösteren aynı adlı destanı(1799)
tamamlanamamıştır. Polyxena’ya olan aşık, düğün
sırasında başına geleni unutturur.
Zerafeti ve Amazon’un Akhilleus’e
duyduğu, her ikisine de ölüm getiren vahşi sevgi ve nefret
patlamaları arasındaki rahatsız edici tezatlarıyla
Kleist’ın şiirsel
draması ‘Penthesilea’
(1808) Goethe tarafından şiddetle reddedilmiştir ve nadiren
sahneye koyulur.Vazo resmi olarak
xeias’ın Achill
Aias’la zar oyunu oynarken ve ‘Achill
Penthesileia’yı öldürürken’ adlı
Selinus’tan gelme bir
metot ünlüdür.Aynı sahne
Vulci’de bulunan
Aik bir kasede bulunmaktadır.
Amazon kraliçesi Akhillleus’un
önünde diz çökmüş, güven ve sevgiyle ona bakmakta; ancak o
kılıcını göğsüne saplamaktadır.
Akhilleus
karakteri neyi simgeler?
Akhilleus’un
dramı insanoğlunun dramıdır. O yüzden de binlerce yıldır bu
kahraman ölümsüzleşmiştir.İnsanın acı çekerek özgürlüğe
ulaşmasını, acıyı yaşadıktan sonra er veya geç ulaşılan uyumu
anlatır.Kendisinin tam nerede olduğunu anlamayı güç kılan bir
karmaşıklık vardır diyalektiğinde…Düşünce düzenleri son derece
dinamik ve çelişkilidir. Devinim içinde olan birini durdurup,
ondan kesin bir ‘evet’ , ya da
‘hayır’ yanıtı istemek çok zordur. Bu zorluk
atom altı parçacık düzeyinde,
kuantum fiziğinde de vardır. O yüzden kuantum fiziği METAFOR
yaratır. Bildiğimiz tüm düzenli sistemleri alt üst eden
kaotik, bizim şimdilik anlayamadığımız bir düzene sahiptir,
bunun içinde yenidir ve yeniyi anlatır. Tıpkı
Akhillues’un dramı, aynı zamanda
da sevinci ve ölümsüzlüğü gibi…
Bu karakter, insanın uyuma seçim özgürlüğüyle erişmesi
gerektiğini sık sık vurgular.İnsan
kötüye özgür olarak üstün gelecektir; zorlama uyumun değeri
olmadığı gibi tanrısal varlıklar soyunun saygınlığına da
yakışmaz bu.. İnsanın sonuna kadar acı çekmekten korkmayacağı
bir yoldan yürümesi gerekir…
Ünlü yazar Dostoyevski, Ecinniler’deki
Kirilov’un kişiliğinde de aynı
temayı vurgular.
“Yeni insan mutlu ve gururlu olacak. Yaşayıp yaşamamak onun
için bir sorun olmayacak artık. Kötüye, acıya üstün gelecek.
Acıyı ve korkuyu yenecek insan, Tanrı’ya dönüşecek. Yaşam
yeni, insanlar yeni, her şey yeni… Tüm dünya değişecek,
nesneler, düşünceler, duygular, her şey…Her kim kendini
öldürmeye yüreği varsa, ol kişi Tanrı olur.”
diyor Dostoyevski
Kirilov kişiliğinin özünde.
İlgilenenlerin Dostoyevski’nin eserlerine bir göz atmaları,
orada da Akhilleus karakterini
bulmalarını sağlayacaktır. Bu
karakterin sık sık gündeme
gelmesinde astrolojik açıdan da gizemciler açısından da bazı
gizli değerleri vardır elbette… |